Har jag firat jul ??

Vad det verkligen innebär att INTE fira jul kan man undra ?
Om man sitter i det julpyntade hemmet, klädd i rött från topp till tå, man fullkomligt proppar i sig knäck, ischocklad och stora skumtomtar, man ser både Kalle Anka, Karl-Bertil Jonsson och Svensson Svensson, man bakar och lagar julmat så det överröstar jullåtarna på radion.
Man gör allt det där och lite till men man gör det ensam...

Frågan är vilka bitar som måste finnas med för att det ska kallas att fira jul...

Om jag hade haft en sambo eller en dotter eller en gammalfarfar boende hos mig så hade det ju inte automatiskt inneburit att vi hade firat jul om vi nu hade ätit cornflakes till frukost och pizza till middag och inte sett en enda tomte varken i hemmet eller på tv.

Antagligen så firar man jul om man säger att man firar jul.
Vissa kanske vill fira jul med pizza men dom kanske har både tomtar, julklappsrim och risgrynsgröt också.

Jag anser att jag firade jul.
Mitt hem är julpyntat och den 23:e så åkte jag från jobbet till affären för att handla en massa julmat.
På kvällen så fixade jag skinkan, jag gjorde jansson´s frestelse, jag lagade iordning stora revbensspjäll och jag gjorde egna julköttbullar.
Allt detta medans jag drack kaffe, julmust och glögg om vartannat, samtidigt som jag lyssnade på p 4´s rimsändning på radion.
Den 24:e visste jag att jag inte skulle gå utanför dörren och att ingen skulle komma in till mig men jag gjorde mig ändå fin och tog på mig en skjorta.
Jag åt risgrynsgröt och vörtbröd med julskinka till frukost.
Sedan fortsatte julaftonen och jag hade det bra här mitt i allt ätande och ibland tv-tittande.
Julklapp fick jag ingen men mina elever hade gett mig julklapp två dagar tidigare och den testade jag friskt.
Jag vet vad jag ska köpa för julklappspengar jag fått men det blir en annan dag.

Tog några bilder mitt i allt fixande den 23:e så dom kastar jag in här.




Min köttbullsmet just i detta nu bestoende av köttfärs, lök och broccoli som mixats, ett ägg och två nävar krossade chilli/cheesechips. Sen hade jag även i salt, peppar, ingefära och två dl. julmust.
Det blev ganska bra, saknade lite tuggmotstånd i bullarna men goda blev dom.



Skinkan var inga konstigher...



Det vi i alla fall vet är att både julafton, juldag och annandag nu har gått.
Jobb imorgon med andra ord så det är väl bäst att förbereda sig för mötet med täcket.

Jaa....god fortsättning då....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0