Svensk fastighetsförmedling

Att hålla ett öga på bostäder till salu har jag sysslat med till och från i mitt liv, antagligen som de flesta av oss.
Tidigare i år så spanade jag lite mer seriöst och upptäckte då något nytt i bostadsannonserna.

Att man kan se avstånd till närmaste dagis, matbutik, simhall och golfbana kan väl vara bra att veta men att man ska få en massa konstig information om dom stackare som råkar bo i närheten känns mest märkligt och onödigt.

Check this out:
  • 27% är 50-64 år
  • 48% är gifta
  • 21% är par utan hemmaboende barn
  • 33% bor i 121-180 kvm
  • 50% är byggt före 1931
  • Intressen: Jakt; Katter; Rida
  • Läsvanor: Morgontidningar; Familjetidningar; Motor och fordon
  • 49% bor i jordbruksfastighet
  • 39% har yrkesinriktad gymnasieutbildning
  • TV-tittande: Caféprogram; Motorsport; Underhållningstävlingar
  • Vanligaste namn: Ing-Marie; Evert
  • Konsumtion: Byggmaterial; Bildelar o biltillbehör; Postorderköp (ej Internet)
  • Ort med liknande livsstil: Essunga; Vara; Grästorp; Robertsfors; Tingsryd
Är detta verkligen intressant och till och med avgörande om man vill köpa en bostad ?

Att få veta att 27 % är 50-64 är ju helt meningslöst då man inte alls får veta vad dom andra 73 % är...
Eftersom inte många gifter sig nu för tiden så innebär det ju inte att det bor en jäkla massa singlar i närheten, om det nu är såna man är ute efter...
Intressegrejen kan man i alla fall dra en och annan slutsats av....det lär forsa förbi katter, hästar och töntar med gevär utanför tomten...

Nu till det sjuka....jag har nu kollat på tre bostäder hos Svensk fastighetsförmedling som bidrar med all den här informationen och i alla dom tre fallen så är dom vanligaste namnen Ing-Marie och Evert...
Nej, dessa tre hus befann sig inte utmed samma grusväg utan flera mil från varandra.

Nu har jag efter viss forskning konstaterat att Ing-Marie och Evert inte är dom två vanligaste förnamnen i vårt land.
Inte alls faktiskt...
Evert är det 103:e vanligaste mansnamnet och Ing-Marie är det 275:e vanligaste kvinnonamnet.

Ort med liknande livsstil är också intressant (sjukt).
Hur kan detta vara intressant ??
Nahe, jag vann inte budgivningen på det här huset....hmmm....jag får kolla på ett hus i Tingsryd istället...:-)

På tal om bostadsannonser förresten:
I vintras så irriterade jag mig skarpt på att det ofta, ofta på bilder endast fanns vinterbilder på hus och trädgård.
Det var fasligt mycket snö i vinter så man såg verkligen nästan bara snö.
Köper man hus med trädgård borde det vara intressant att se trädgården, framför allt nu för tiden när trädgårdar kan vara riktigt påkostade och unika.
Har folk inte en enda jäkla sommarbild på sin tomt som man kan slänga med bland snöbilderna ?

Natti...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0