Musikhjälpen 2010

Jag minns så starkt förra året ute i den ljusblå stugan i kyyylan.
Så ensamt och kallt men dom som både värmde och som alltid fanns där som sällskap var musikhjälpen på radion.
Nu är dom där igen...

Musiken är fantastiskt bra och förra året så var en av mina favoradiopersoner Christer Lundberg en av dom instängda programledarna....
....i år är han inte där...
...istället sitter där Martina från morgonpasset....och var hon har sin charm kommer jag med största sannolikhet inte få veta den här långa veckan heller.

Musikhjälpen är bra musik...
Att dom sedan samlar in pengar till något (bra) är väl toppen.
Finns det folk som vill skänka så vassegoa...
Jag, ljusblo önskade två låtar förra året, alltså skänkte jag 100:-
Hur många av dom två låtarna jag fick höra ??
0
Hur många låtar kommer jag att önska i år ??
0

Varje gång det kommer upp hur folk i afrika har det så känner jag att jag måste höja på ögonbrynen en aning.
Ja, jag har sagt det förut....det funkar liksom inte.

Jag hörde förut idag att dom tycker att det är förskräckligt att tjejer i afrika skickas hemifrån i nioårsåldern och får bo och arbeta som alltiallohushållerskor sisodär dygnet runt och dom får skulden för allt och kanske inget att äta.
Jag håller med till 100%

Dom lever ett riktigt skitliv, sa dom på radion.
Det förstår jag...

Vad jag inte riktigt förstår är att det är vi som ska skänka pengar för att dom ska slippa vara alltiallohushållerskor. liksom det är vi som ska skänka pengar för att dom inte har någon mat, inte har några medeciner att bota sina sjukdomar med...osv....osv....

OM....personerna som bor i afrika VET att dom kommer sätta sina döttrar i ett "skitliv" och ändå väljer att skaffa barn så känns det faktiskt som om det är dom som väljer sida....och eftersom dom väljer det alternativet så funkar det ju för sjutton inte.
Jag fattar att dom väljer....just det, dom väljer...att skaffa tolv barn för att dom utgår ifrån att tre barn dör redan innan dom är ett halvt år gamla, tre till dör i jobbiga sjukdomar, fyra kanske blir flickor och dom försvinner ju som vi nu vet....återstår två stycken stackare som måste ta hand om mamma och pappa hela livet + att dom måste skaffa egna jättefamiljer så att dom i sin tur kan försörjas när deras ork inte räcker till att jaga kaniner och hacka i den torra marken...

Jag vet att jag är hård, ja rent av brutalt hård men sanningen är att afrikanerna väljer detta sätt att forma sina familjer och att leva sina liv.
Jag var oftast sjuk eller bortdrömmande på historialektionerna men gissar vilt att vi i europa har levt på ett liknande sätt kanske på artonhundratalet...???

Dom väljer om dom ska vandra samma väg som vi eller fortsätta.
Vi kan upplysa dom om alternativ till deras modell men det är dom som väljer.

Om jag skaffar tolv barn så får jag klara problem med att försörja dom det fattar jag.
Om jag sedan åker till månen med dom och konstaterar att det finns ingen jäkla mat så får vi problem....grande problemas....



Jag lyssnar vidare, med ögonbrynen höjda...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0