Två saker vet vi....bara två saker.

Vi vet att vi föds.....synd att säga att vi kommer ihåg det men vi fattar att det har skett.....svårt att inse ändå.
Vi vet att vi dör.....lika svårt att fatta det egentligen men så är det ju.

Men tänk vad mycket vi inte vet om vad som händer mellan dom där två sakerna.
Vi vet inte hur många val vi gör under vår livstid och många val gör vi nog utan att ha en aning om att vi gör det.
Vi har ju ingen aning om vi dör i morgon.....
Sanningen är ju att någon "imorgon" så dör vi....

Snart kommer jag till saken....håll ut.

Att vi inte ska skada någon annan människa tycker jag är en självklarhet.
Ingen vore gladare än jag om vi inte heller gjorde någon ledsen, besviken eller arg under vår livstid....men det är lite väl svårt att lyckas med....men försöka kan vi allt.

Vad vi däremot gör för val för oss själva i livet tycker jag är lika givet.
Vi har inte bett om att få komma hit...födseln kunde vi knappast stoppa.
Om jag väljer att gå klädd i randiga strumpbyxor, en väldigt liten och väldigt gul t-shirt, ätandes enbart ärtsoppa som jag köper i dessa kalla korvar, klipper upp lite och suger i mig som om det vore en trögflytande energidryck.
Pratar gör jag inte mycket utan dom enda tre orden jag nämner är "fräckt, svin och kokosboll".
Detta liv lever jag och så gör jag varje dag...och visst är väl det okej om jag nu vill ha det så ??
Att jag knappast då varken har vänner eller jobb och en aningen sur doft från min rumpa verkar rimligt.
Tror däremot att jag har en väldigt billig telefonräkning och en t-shirt som garanterat hade varit gul....även fast den inte hade varit gul...

Nu ....äntligen...kommer jag till saken som stör mig en smula.

En lag om att varje människa som cyklar ska ha cykelhjälm har nämnts.
Sjukt anser jag....
Den som är rädd att få skador på sitt huvud eller kanske bara gillar dessa fula hjälmar ska såklart ha hjälm.
Jag har inte bett om att bli född till det här livet,,,,,MEN nu när jag lever så tycker jag att hur rädd jag är om mitt huvud, mina fotknolar och mina hårlockar bakom öronen är min sak....

Hur skulle detta kunna skada någon annan ???

Jag blir påkörd eller krockar med någon eller något.....flyger upp från min lilla sadel, ut i luften och ger någon en dansk skalle i sisodär 65 kilometer i timmen...
Min hårda panna knockar någon som skadas svårt eller kanske dör...
Det mjuka materialet i cykelhjälmen hade minskat skadan på personen.
Visst....så skulle det ju kunna vara...
Men....det händer ju inte.

Egentligen tycker jag det samma när jag sitter ensam i bilen och kör.
Bilbälte....
Jag har det enbart för att inte inte vid krock flyga ur bilen men vad spelar det ärrligt talat för roll om jag flyger en bit.....istället för att vara kvar i en bil som antagligen håller på att tryckas ihop.
Risken att jag ska landa på en hund är ju inte jättestor.
Jag har alltid bilbälte....bara så ni vet..

Eftersom vi inte ber om att bli födda utan tvingas vara här så tycker jag inte att det vore konstigt om man fick lämna det här stället när man kände för det.
Nej nej...det är ett straff....
Då bryter jag mot lagen....hmmmm...
Undrar om man vid ett misslyckat självmord får ett straff....
Får man i så fall hårdare straff än om jag hade våldtagit någon??

Som vanligt många frågetecken....inga svar.

Egentligen tycker jag nog att man ska kunna gå och sätta sig i en elektrisk stol ....bara för att man vill.

Man får alltså inte skada sig själv här i livet....men att dom har extrapris varje vecka på extra stora läsk och extra stora chipspåsar....det går bra.
Snacka om att skada sig själv....
Såg en fet dam som strax innan stängning i affären köpte två stora chipspåsar, tre stora läsk och två stora chokladkakor.
Bara det...inget annat.
Hon hade sin typ 7-åriga dotter med sig....dottern var klart plufsig om man säger så.
Damen insåg nog själv att hennes köp inte var toppenbra för snabbt kastade hon ner allt i en påse samtidigt som hon tittade sig stressat omkring.....ingen såg mig väl....
Snacka om att skada sig själv....
Att hon sedan gör detta mot sin dotter som varken förstår eller har något val.....är skandal.
Dödsstraff på mamman anser jag....

Natti natt....säger han som ler....fortfarande...:-)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej hej!

Visst har man ett val, men föregå med gott exempel för barna är inte fel det heller!!!!!

Min dotter skulle inte få ta ett tramptag på cykeln utan hjälm eller åka en meter i bilen utan bälte.För att rättfärda det måste jag göra detsamma! ( men ärligt kan jag fuska med hjälmen när hon inte är med).

Men detsamma gäller även godis läsk osv men även motion. Föregå med gott exempel!!!!

(Finns ingen "lag" om hjälm för vuxna, men för barn. Men dom kan inte bötfälla dig för det utan dom kan komma och lämna barnet till dig. Men om du skjutsar ett barn utan hjälm kan du få böter)

Kram kram

2009-05-11 @ 10:40:52
Postat av: ljusblo

Håller helt med dig om att barnen bör ha hjälm....trots att varken du eller jag hade det som barn...:-)

Två stycken cyklar stals från mig för snart 10 år sedan och sedan dess har jag inte haft någon.

Cykel skulle jag kunna tänka mig, men aldrig hjälm.

Kul att du skrev Johanna....hoppas du trivs i min blogg..kram kram

2009-05-11 @ 19:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0