Gymmet...

Gymmet är i mitt fall Norrköpings badhus gym.
Att träna styrketräning innebär för er som inte vet att man sliter, lyfter eller vad vi nu ska kalla det i sisodär 50 sekunder.
Sen vilar man typ lika länge......och så håller man på.
Finns olika modeller på hur man ska träna men ungefär så går det till.
Saken är den att man hinner med under sina viloperioder att se mycket underligt.
Människorna är nära, speglarna är många så man ser väldigt bra.

Som min gamla vän (ja, jag är vän med honom ialla fall) Ove säger:
95 % av dom som tränar på gym tränar fel....
Både jag och Ove är medvetna att anledningen att gå till ett gym är många....MEN
borde man ändå inte försöka göra något bra av sina besök.
Man har ju ändå packat sin väska, druckit sin coca cola (FEL....proteindrink) och tagit spårvagnen till badet, orkat att knyta sina skor och fått på sig dom andra paltorna också.
Om man går dit med en, två eller åtta kompisar så borde poängen ändå vara att träna på ett bra sätt...
Bubbelpoolen liksom cafeterian finns i samma våning som omklädningsrummet så skulle man ändå bara "umgås" så hade man inte behövt klättra uppför trappan...om det inte var det som var träningen då.

Att träna med lätta vikter är inte fel så länge man gör så många repetitioner (reps) så att man är slut när man släpper sitt handtag eller sin hantel...
Att träna så lätt så att man helt obehindrat kan prata med kompisen som sitter vid maskinen bredvid är däremot dumt...dumt som fan.
Förra veckan såg jag en som efter att ha pratat ett tag med kompisen stoppar upp med sin ryggövning (ja, mitt i), tänker i 20 sekunder och fortsätter sedan med sin övning samtidigt som hon svarar kompisen....snyyyyft.

Mobiltelefonen har man med sig på gymmet...i alla fall 98 % av er.
Dom flesta "hippa" tittar på sin jävla mobiltelefon ungefär en gång i minuten.
Vad tror dom ??
Tror dom att hela världen vet att dom är på gymmet, ser dom i någon kamera på något vänster och tänker....Åhhh, vad han ser stark och fin ut...jag måste ringa och fråga vad han ska göra i kväll.......
På vissa telefoner ringer det också och att då svara verkar ju rimligt....när dom ändå har släpat med sig telefonen.
Det konstiga är att dom svarar ....när dom är mitt i en övning...dom pratar på samtidigt som dom fortsätter med sina jävla bensparkar....obehindrat...
Lägg bort telefonen och lägg på lite mer vikt kanske...HALLÅ
Helt obegripligt...
En svarade till och med när hon sprang på löpbandet....hon lät visserligen som en flåsande hund ...och efter närmare en minut så lade hon på för den hon hade pratat med hade då inte hört ett ord.
Jag sprang på bandet bredvid och jag hörde inget som kunde liknas vid ord....

Frågan är om det är bättre att ha med sig annat till gymmet.
En stor tidning kanske....dagens NT måste ju läsas.....what.
Den killen borde som så många andra satsa lite mer på fettförbränning istället för styrketräning men men...
Han borde satsa lite mer på att hitta en frisör ...men det har ju inte med saken att göra.
I alla fall så har han med sig dagens tidning....jaa, inte en gång utan varje gång han är där.
Den slår han upp i sina vilopauser.....
Känns helfel...då ska man andas, titta sig omkring och andas lite till...inte läsa en tidning.
Nästa problem för den här killen är att han är en av dom där 95 %
Han har ett sånt tempo på sina lyft så hantlarna (eller vad det nu är han håller i) bara studsar upp och ner...
Farten på det hela gör övningen åt honom...inte hans muskler.

Frågan är om jag skulle gå fram till honom och vänligt tala om för honom att han tränar fel...
Nae, jag törs inte...är rädd att få dagens NT intryckt i käften...

En annan kille som är ungefär lika lång(ehhh...kort) som han är bred....nae, rund.
Han har årets minsta linne på sig...och hur han får av sig det efter att ha tränat axlar begriper inte jag.
Den killen (har lust att kalla honom för Santiago...för att han härstammar från Chile ser jag som en självklarhet)...gillar stora feta vikter...helst hantlar som väger 52 kilo.
Problemet  för honom (jaa, det är problem) är att han inte riktigt klarar ut dom där stora hantlarna.
När andra tar en minuts pauser så tar han sju...
När han väl ska göra en övning så är det så tungt för honom så han flåsar ju som en jakthund bara för att få hantlarna i utgångsposition...sen gör han fyra, kanske fem stycken reps. men inte alls som man ska förstås.
Om man ska föra en hantel från rak arm till det att underarmen är i det närmaste parallell med överarmen så nöjer han sig med typ 20 % av den sträckan...armen kommer aldrig vare sig till bottenläget eller toppläget...
Men han har jäkligt stora hantlar.
Stor och stark tror han garanterat att han är ...fast jag ser honom mer som en basketboll.
Jag tänker alltid när jag ser honom att man borde dra ut honom....så att han blir en rugbyboll istället..

                                                                   

Att han inte är ensam om att prata och titta sig i spegeln väldigt mycker mer tid än att verkligen träna är helt klart.
Många som kommer i flock får inte mycket gjort....men vissa är nog där i tre timmar så lite hinner dom väl med.

Tjejer är välkomna såklart...om inte annat så är ju dom roligare att titta på än basketbollar vid namn Santiago eller långhåriga pluffsisar som sitter på en bänk och läser tidningen.
Två tjejer kom tillsammans en gång...
På ungefär direkten ser man på en människa hur stabilt dom kommer att träna...i alla fall så ser man det på tjejer.
Dom här två kom inte dit för att umgås utan den ena sätter igång och kör....verkligen.
Den andra sätter sig vid en benövning och verkar mest fokuserad på att sitta bekvämt precis som om det kom en bioduk framrullandes till henne och en stor papperskorg med popcorn serverat till...
Det hände inte och inte mycket annat hände heller vid den där maskinen...
Likadant på dom efterföljande maskinerna...
Hon verkade mest nöjd med att bara vara där...att sitta bra och titta sig omkring.
Två-tre stycken sparkar orkade hon med på någon maskin...med den lättaste vikten såklart.
Efter fyra sittmaskiner kom hon på att hon kunde ligga....javisst, en maskin där man kunde ligga på mage.
Jäklar vad nöjd hon såg ut...och jag hade kunnat sätta en femtiolapp på att hon skulle somna....med det där stora leendet på läpparna.
Till slut kommer hennes pigga kompis fram och frågar om det går bra...
Jaa, svarar hon utan att skämmas det minsta.
Tio minuter senare ser jag dom båda på en matta i ett hörn.
Den ena av dom gör sit-ups...
Den andra sitter på en pilatesboll ...och guppar lite precis som om det vore en sån där leksak man hade en gång i världen....en uppblåsbar, stor boll med något att hålla sig i.
Leksaken skulle man guppa sig framåt med...
En pilatesboll trodde jag att man använde till annat...


                       
Det är skillnad på boll och boll ....liksom                  

Att dom flesta inte förstår att hela kroppen inte ska användas till varje övning.
Är det en övning för biceps så ska man inte börja övningen med att lätt böja på benen, skjuta ifrån med dom, sätta fart på armarna och så böja sig maximalt bakåt till att sluta av med.
Biceps var det...inte ben, mage och rygg ...och en gnutta biceps.
Konstigt att inte fler skadar sig brukar jag tänka för dom flyger och far, fram och tillbaka, upp och ner...och då pratar jag inte om vikterna utan om människorna.
Vikterna ska röra sig relativt lugnt och stilla...
Människorna ska inte röra sig alls...utan det är bara en arm (eller två) som sträcks ut ...och så tillbaks...lugnt och stilla.

Att träna på ett ställe som badhuset innebär att det kommer "badare" in på gymmet.
Givetvis inte tillåtet men där kommer dom lätt blöta, iklädda sina badbyxor eller baddräkter (det är ofta tjejer) och ska "testa" på lite.
Dom har noll koll på hur man gör....vilket kanske inte är så konstigt eftersom dom nästan alltid är väldigt unga.
Tre gånger har jag sett detta i år....tre gånger har det slutat i olycka och skador...
Jag tycker inte synd om dom...

Badhuset är nog inte det mest fräcka gymmet i stan så det är inte ofta det dyker upp folk som nästan enbart är där för att visa upp sig.
Det kan jag tänka mig händer på andra gym.

Egentligen så skulle jag berätta om hur saker och ting fungerar (inte fungerar) i duschrummet, bastun och omklädningsrum (javisst...fräcka grejer...) också men det tar vi en annan dag.

Nu ska den här slöisen som inte alls gjort sina sit-ups idag hoppa ner under täcket.
Sov gott alla där ute...jaha, ni håller på ja.....där ser man.

Kommentarer
Postat av: Carina

Hmm...kan direkt säga att ditt gym verkar mkt roligare än mitt pga alla konstiga iakttagelser!?s...på mitt finns inga synliga dagstidningar lr mobiltelefoner!?...däremot finns det ruskigt svettiga människor som dessutom stinker ner hela lokalen!! =(

Ser heller inga latmaskar som knappt vet hur man tränar!?...fast jag själv vet såklart hur ett pass ska utföras på bästa sätt! host

Tur vi gamla ringrävar vet hur det går till på riktigt! ;)(mycket "vet") hahaha

2009-04-14 @ 23:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0