Danmark minsann....

Nu har dom kommit på att dom ska leva längre i vårt södra grannland.
Kul för dom känner jag men det bästa måste väl vara att dom lever medan dom lever....
Vad som är på gång där nere ??
Det är bara ett förslag som knappast fått skaror av folk att springa ut på gatorna, hoppa högt och skrika hurra....så att säga att det är på gång är att ta i....en smula eller två.

Det dom vill göra är att chockhöja priset på onyttiga saker som folk proppar i sig.
Godis, läsk och andra sockerintryckta livsmedel gäller saken ...och cigaretter såklart.

Att säga att det är upp till var och en vad den vill stoppa sin kropp med kan jag delvis hålla med om men man kan se saken en bit längre än till sin chokladdoppade nästipp.

Våra kroppar behöver inte socker....kroppen tar emot det med magont som resultat, en onaturlig pigghetsattack kanske och sedan en längtan efter mer.
Hur mycket kostar egentligen sjukvårdskostnader för övervikt i det här landet....och i Danmark ??
Svar: 2003 kostade den 3 miljarder....och då tvivlar jag på att dom räknat med allt.
Jag är ingen doktor men jag misstänker att en snubbe på 130 kilo har lite större risk att drabbas av "trasiga" knän, höfter, ryggar, axlar m.m.... än någon som väger 78,4.
Att vara överviktig kan ju bara bli en ond cirkel.....ingen ork......snabbmat.....godis....soffan.....
Alltså....stoppa i er vad ni vill men då borde ni också betala era sjukhuskostnader från egen ficka, för jag har ingen lust att göra det bara för att ni "inte orkar" ta tag i ert fett utan bara fortsätter att öppna chipspåsar, chokladkakoroch dessa jävla coca cola burkar.

                                                                             

Problemen fortsätter för är det något tjockisar kan så är det att träffa någon lika pluffsig och smaska ihop på både det ena och andra sättet....
Mer övervikt och så ett barn på köpet....
Orkar vi ta hand om det....vi tror det.
Att ta med barn till Mc Donalds en gång i veckan, mysa i soffan med skit-tv, läsk, godis och mer godis både fredag och lördag kväll kallar inte jag att att ta hand om barn.
Aktiviteter....skulle inte tro det....av den födan håller man sig mest lugn....man blir ett med kuddarna i soffan.

Det är nog det mest skrämmande som finns...som det inte finns någon lag på...
Att någon som varit tjock som liten....blivit mobbad för det....äter sig vidare genom livet.....får barn och ger barnet en så fet start i livet att barnet ser precis ut som sin förälder vid 7 års ålder.
Detta är för mig obegripligt....och fruktansvärt korkat ...och för att inte säga fruktansvärt elakt.
Att tro att man gör barnet en tjänst genom att åka till Mc Donalds en gång i veckan bara för att barnet "vill det" är fel.
Barnet vill det ja...men barnets kropp vill fan inte det...

Här kanske man kan tro att jag är en salladskille de luxe....och visst äter jag mycket sallad till maten men jag vet inte om jag någonsin träffat en person som är mer sugen på sötsaker än mig....jodå, helt sant.
Men jag vet vad min kropp mår bra av så bra mat äter jag och tränar gör jag ganska så mycket i alla fall....men i perioder så trycker jag i mig massor med godis....inte läsk som inte är min grej, men godis....

Nu vill dom alltså höja priset på läsk och godis och jag tycker att det är lysande....
Höj priset med det tiodubbla tycker jag....då kommer jag inte att köpa ofta vill jag lova.
Någon gång ibland misstänker jag men saken är ju den att har man inte ätit på länge, kanske till och med tränat lite, så är man inte alls lika sugen på sötsaker som om man åt igår...

                                                                                        

Men om staten vore lite smarta så skulle dom också gå in och ta bort skatten på allt nyttigt så priset på frukt, grönsaker, bär och andra nyttiga varor skulle gå en bra bit ner.

Onyttigt bröd och musli och sånt kan bli dyrare och dom nyttiga varianterna kan bli billigare.
Billiga sockerkonstlade juicer kan vi skrota totalt och istället sänka priset på dom juicer som innehåller "juice från frukt".

Detta vinner alla på....go for it Denmark...12 poäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0